پرسش و پاسخ های متداول

ترجيحاًازآدامس با هر نوع ماده ديگري استفاده نشود. خوردن آب ايرادي ندارد.

رایج ترین کاربرد آزمایش مدفوع تشخیص انواع مختلف انگل های بیماریزا در روده است.

افرادی که تحت آزمایش مدفوع قرار می گیرند، باید برای مدت 7 تا 10 روز پیش از انجام این آزمایش از درمان با روغن کرچک یا روغن های معدنی، بیسموت، منیزیوم، ترکیبات ضد اسهال، تنقیه با باریوم و مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری نمایند.

بهتر است این آزمایش در سه نوبت انجام شود. نمونه مدفوع باید مستقیما در ظرفی که از طرف آزمایشگاه در اختیار بیمار قرار می گیرد جمع آوری شود. اگر بیمار بستری است، نمونه ر ادر یک ظرف خشک جمع آوری نموده و سپس با استفاده از چوب مخصوص (آبسلانگ)، نمونه را به ظرف نگهدارنده برچسب دار منتقل نمائید.

نمونه مدفوع نباید با ادرار یا آب آلوده گردد زیرا ادرار می تواند برخی از انگل های فعال را از بین ببرد. بیماران باید نمونه جمع آوری شده را خصوصا در موارد مشکوک به اسهال خونی بلافاصله به آزمایشگاه ارسال کنند.

اگر انجام آزمایش حداکثر تا 30 دقیقه پس از جمع آوری نمونه امکان پذیر نباشد، لازم است تا نمونمه در یخچال قرار داده شود..

آموزشهايي كه در اين قسمت آمده به جمع آوري صحيح نمونه لازم براي آزمايشهايي كه پزشكتان درخواست كرده، كمك زيادي خواهد نمود. بنابراين ابتدا موارد را بدقت بخوانيد، از آمادگي خود مطمئن شويد و سپس مراحل را براي حصول نمونه مناسب دنبال نماييد.

نمونه ناشتا

ممكن است براي بعضي از آزمايشها نمونه خون یا ادرار بصورت ناشتا لازم باشد. دليل آن تغيير ميزان برخي از مواد موجود در خون يا ساير مايعات بدن پس از خوردن غذاست و لذا لازم است از چند ساعت قبل غذايي خورده نشود، مثل آزمايش قند (گلوكز) و بعضي از چربيها (تري گليسريدها).

اگر از شما خواسته شود ناشتا به آزمايشگاه مراجعه كنيد، رعايت نكات زير الزامي است:

1- دوازده ساعت (12) قبل از دادن نمونه از خوردن غذا و نوشيدني (به جز آب) پرهيز كنيد. بطور معمول شروع پرهيز از 8 شب قبل از روز آزمايش زمان مناسبي است.

2- در صورت احساس تشنگي مي توانيد آب بنوشيد ولي نوشيدن آبميوه، چاي و قهوه ممنوع است.

3- در مدت زمان ياد شده سيگار نكشيد، آدامس نجويد، ورزش نكنيد.

4- چنانچه در حال مصرف داروهاي خاصي هستيد، مصرف را ادامه دهيد مگر آنكه پزشكتان شما را منع كند.

5- پس از انجام نمونه گيري مي توانيد رژيم غذايي طبيعي خود را از سر گيريد.

خون هم به صورت طبیعی و هم به دلایل بیماری ممکن است در پاپ اسمیر دیده شود. برای بررسی و افتراق این موارد از هم باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

hs CRP با استفاده از یک آنتی بادی که ایجاد کدورت (Turbid)  می کند مورد سنجش قرار می گیرد. که تحت عنوان توربیدومتری نامیده می شود. بنابراین روش آزمایش  Immunoassay یا سنجش ایمنی است. اندازه گیری فعالیت آنزیم های کبدی از نوع شیمیایی، که می تواند از نوع رنگ سنجی (کالیمتری) یا با استفاده از  کوآنزیم باشد، فتومتری هم در واقع رنگ سنجی است که در روش های شیمیایی استفاده می شود.

فرزند هر پدر و مادری هنگام لقاح و به وجود آمدن سلول تخم، نیمی از ژن ها را از پدر و نیمی را از مادر به ارث می برد. اگر سابقه سرطان در خانواده پدری یا مادری دیده شده باشد. می بایست بر اساس شجرنامه خانوادگی و آزمایش های مربوطه میزان ریسک خطر را مشخص نمود. که البته مشاوره قدم نخست آن می باشد.

به دو صورت می توانید آزمایش مایع منی را انجام دهید 1- مراجعه به متخصص اورولوژی تا در صورت نیاز آزمایش مذکور را برای شما نسخه نماید 2- مراجعه مستقیم به آزمایشگاه و درخواست تست مایع منی (semen analysis)

خیر مشکلی ایجاد نمی کند، شما می توانید دارویتان راطبق تجویز پزشک مصرف نمایید.

مهمترین تست برای غربالگری سرطان پروستات تست PSA و Free PSA می باشد. در صورت بالا بودن این تست و با نظر پزشک معالج از روش های تشخیصی دیگر مانند بیوپسی (تکه برداری) پروستات استفاده می شود.